Autobedrijf Voorschoten: een korte introductie

Autobedrijf Voorschoten

 

Voorschoten Car Company, kortweg VOC, is een Nederlandse autofabrikant die in 1919 is opgericht. Momenteel produceren zij volledig elektrische auto's en bestelwagens die via hun e-mart netwerk worden verkocht. Het bedrijf staat bekend om de productie van het eerste Volkswagenbusje in massaproductie, de Kever, die in 1948 als eerste productiemodel van het bedrijf in de verkoop ging.Sindsdien heeft Voorschoten ook diverse andere commercieel succesvolle modellen geproduceerd, zoals de Voorschotter en de Tjalling Haaft. VOC werd opgericht door Hendrik Petrus Johannes Voorschoten (Henri) in Groningen, Nederland. Naast het produceren van voertuigen, hebben ze ook een netwerk van meer dan 100 locaties genaamd "e-marts" waar klanten hun voertuigen online kunnen kopen en onderhouden. Hun hoofdkantoor staat nog steeds in Groningen, maar ze hebben ook vestigingen elders, zoals in Almere en Zwolle. Momenteel heeft VOC meer dan 30 dealerbedrijven door het hele land en is snel aan het uitbreiden sinds ze in 2016 een samenwerking aangingen met Desso Group Holdings om Desso Automobiel BV te worden.

The Beetle

De Beetle van Voorschoten is een volledig elektrische bestelwagen die momenteel in productie is. Het busje wordt nog steeds verkocht en onderhouden door VOC en is momenteel het enige model van het bedrijf. De Kever kwam in 1948 op de markt en was het eerste commercieel succesvolle busje in zijn soort ter wereld. Het was ook de eerste in massa geproduceerde Volkswagen bestelwagen, aangezien het model in licentie was van de Duitse autofabrikant. De Kever was ook een van de populairste auto's van de jaren 1930, en Volkswagen heeft sindsdien verschillende iteraties van het busje geproduceerd, waaronder een lichte pick-up die in 2018 werd uitgebracht.

De Tjalling Haaft

De Tjalling Haaft is een kleine tweedeurs hatchback die een van de eerste VOC-voertuigen was die werd geproduceerd. De auto werd gebouwd tussen 1930 en 1932, en het was ook het op één na populairste model in de geschiedenis van het bedrijf. De Haaft werd op de markt gebracht als een sportwagen, maar het werd nooit een legaal voertuig. In plaats daarvan werd hij alleen aangeboden in een beperkte serie die was gemaakt voor racedoeleinden. De auto werd aangedreven door een ééncilinder tweetaktmotor van 6 pk. Hij haalde een maximumsnelheid van ongeveer 80 km/u en een actieradius van ongeveer 90 km.

De Vooruit

De Forward is een kleine bestelwagen die momenteel in productie is. De Forward werd uitgebracht in 2012, en het is de eerste volledig elektrische bestelwagen van Voorschoten. Het is momenteel ook het enige model uit de e-marts line-up dat geen bestelwagen is. De auto weegt ongeveer 1.560 kg, heeft een actieradius van ongeveer 100 km, en kan in ongeveer 4 uur worden opgeladen. De Forward is vooral ontworpen om als bedrijfswagen te worden gebruikt, maar kan door zijn eigenaars ook als dagelijks voertuig worden verhuurd. Hij heeft een maximale capaciteit van zeven personen en de achterbank is zo ontworpen dat hij gemakkelijk kan worden verwijderd.

Komende modellen in de e-marts line-up

Er zijn een paar modellen in ontwikkeling die nog niet zijn uitgebracht. Een compacte sedan genaamd de Hop is momenteel in ontwikkeling, maar wordt naar verwachting pas in 2020 uitgebracht. Een ander model is de E-Racer, een compacte sportwagen die onlangs in beperkte aantallen op de markt is gebracht. Er is ook een kleine hatchback genaamd de Friendly die momenteel in ontwikkeling is.

Conclusie

Omdat Volkswagen in 2016 een meerderheidsbelang in het bedrijf verwierf, hebben veel mensen gespeculeerd dat ze de twee bedrijven inderdaad kunnen samenvoegen. Hoewel dit in de toekomst het geval zou kunnen zijn, is dit momenteel niet het geval. Er zijn geen tekenen dat de twee bedrijven een fusie plannen, en ze hebben zelfs aparte merken in sommige landen om te dienen als een indicator hiervan. De vraag blijft dus: wat is er gebeurd met Autobedrijf Voorschoten ? Het is vermeldenswaard dat het bedrijf in de loop van zijn geschiedenis vele veranderingen heeft ondergaan, en het raakte enkele jaren in de vergetelheid. Sindsdien is het echter nieuw leven ingeblazen en is het nu een van de toonaangevende elektrische autobedrijven ter wereld.

Er zijn veel onbeantwoorde vragen over de geschiedenis van het bedrijf en eerdere modellen. Omdat er zo weinig bekend is over het bedrijf en zijn geschiedenis, zijn er veel samenzweringstheorieën verspreid over het internet. Enkele van deze theorieën zijn dat het bedrijf betrokken is bij mensenhandel, een dekmantel is voor een sekte, en betrokken is bij de productie van drugs. Er is geen bewijs dat deze theorieën ondersteunt, en het zijn waarschijnlijk gewoon ongegronde geruchten die zijn verspreid.